Wednesday, February 18, 2009

Perihal Sedikit komen mengenai Baju

Masih ingat entri yang lepas berkenaan Baju yang belum sampai? Setelah sabar menunggu, akhirnya item dari Molek Design (MD) Clothing telah selamat tiba pada hari Isnin yang lepas. Dan ini adalah sedikit pendapat aku mengenai item tersebut. Ini merupakan entri yang sedikit ikhlas. Jadi tolong baca dengan nada tenang :)

Molek Design Clothing

Baiklah, item tersebut telah selamat sampai dengan jayanya. Terima Kasih abang posmen !! Di dalam pakej tersebut, terdapat plastik yang mengandungi baju MD Clothing dan satu beg kertas kecil yang mengandungi pelekat. Aku juga pernah dapat beg kertas sebegini daripada Plus Sixty Clothing (+60). Terdapat pelbagai jenis saiz, warna & desain pelekat di dalam beg kertas mini tersebut seperti dalam gambar di atas.

Berbalik kepada item yang telah aku terima iaitu baju MD Clothing desain kod MD-018. Aku sedikit hampa dengan kualiti cetakan pada baju tersebut. Ink warna yang digunakan seperti cat warna air yang bilamana jika anda terlebih masukkan air, warna tersebut menjadi terlalu cair. Ini menyebabkan grafik yang dicetak pada baju tersebut sedikit tidak jelas.

Aku kurang pasti samada memang desain untuk baju tersebut adalah sebegitu ataupun ketidak-mahiran abang kilang membuat silk printing. Tapi satu benda yang aku rasa mempunyai persamaan terhadap baju-baju yang berwarna hitam yang pernah aku beli, semuanya mengalami benda yang sama. Iaitu, ink warna tersebut tidak menyerap sepenuhnya terutama jika menggunakan ink bewarna putih. Ia akan bertukar menjadi warna kelabu dan sedikit bebenang hitam masih jelas nampak pada ink putih. Mungkin normal iaitu ink putih tidak sesuai diguna pakai pada fabrik bewarna hitam. Kes sama pada berlaku pada baju Click A Child hitam putih (yang ini aku maafkan, sekadar beramal ikhlas) aku.

Sekali lagi, aku tersalah saiz. Aku masih keliru samada aku berbadan saiz M ataupun L? Ini adalah kerana sesetengah fabrik M muat pada aku dan kadang-kadang terlalu sempit pula. Aku pernah sekali terpaksa memodifikasi baju Street Signal yang aku beli kerana masalah saiz terlalu besar untuk L. Nasib baik aku dikurniakan sedikit bakat menjahit. Jadi, tiada masalah lah.

Cuma, aku berharap agar warga-warga Malaysia yang mempunyai Local Clothing Line ini akan lebih menjaga kualiti produk anda. Aku adalah insan yang berpegang teguh pada prinsip "Kualiti lebih penting berbanding kuantiti". Aku tak kisah pun kalau harga dia mahal asalkan diri sendiri berpuas hati :)

Jangan risau, aku tetap menyokong kalian semua. Tapi tolonglah, baiki kualiti dari masa ke semasa. Salam sukses

3 comments:

  1. www.myspace.com/kiwidarlastreetwear

    ReplyDelete
  2. percaya saja lah wahai tiada nama

    ReplyDelete
  3. sepatutnya diorang letak sekali ukuran inci bahu utk rujukan pembeli.
    macam www.myspace.com/suatuharinanti

    ReplyDelete

Sila taipkan komen dengan penuh sopan. Budi bahasa budaya kita bukan? ...