Monday, February 23, 2009

Perihal talian jalur lebar Streamyx sudah kembali

Streamyx I love You to the death. Lajukan talian streamyx anda

Sejak berpindah ke kawasan yang baru, aku terpaksa meninggalkan kekasih tegar aku yakni talian jaluar lebar Streamyx. Walaupun ramai yang mencaci kebolehan serta kemampuan Sang Streamyx, namun aku masih boleh kata yang Streamyx lagi bagus dari talian jalur lebar 3G daripada Celcom.

Aku telah disiksa secara mental oleh talian Celcom BB (BroadBand) yang memang cukup megugat tahap kesabaran manusia tahi internet macam aku. Berikut kelemahan Celcom BB yang telah aku kenal pasti sepanjang 2 bulan lebih menggunakannya:

  1. Talian 3G yang sangat lembab. Aku kurang pasti apa permasalahannya. Tapi ianya memang lembab walaupun setiap kali talian jalur lebar disambung, popup pada taskbar memberi jumlah koneksi sebanyak 3.6Mbps.
  2. Jalur Lebar 3G mempunyai satu lagi keburukan iaitu mereka menggunakan alamat IP (IP Address) yang dikongsi bersama-sama pengguna Celcom BB di sekitar kamu. Bayangkan sekiranya di kawasan perumahan seperti aku sekarang, sudah tentu terdapat berpuluh-puluh orang yang turut melanggan servis Celcom BB.
  3. Disebabkan menggunakan Alamat IP yang dikongsi, maka kebanyakkan lawan web akan menghalang aku dari mengakses mereka kerana alamat IP tersebut telah dihalang (blocked IP Address/Banned).
  4. Download limit yang mempunyai kadar bandwith sebanyak 5GB sebulan. Siapa yang tahan? Disebabkan perkara ini aku terpaksa berhenti mengakses laman web warez serta menggunakan rapidshare kerana jumlah yang sangat sikit ini. Ini juga merupakan salah satu alasan mengapa aku berhenti melihat muvi-muvi terkini.
  5. Talian yang sentiasa putus. Aku masih tidak tahu apa permasalahannya. Namun ada berkait rapat dengan modem 3G tersebut.
Secara keseluruhannya, hanya satu kelebihan Celcom BB yang aku lihat iaitu senang di bawa ke sana sini. Ya, sangat bagus untuk mereka yang sering berpindah-randah. Tapi, kalau kamu rasa kamu akan tinggal di tempat yang sama untuk seberapa lama, lebih baik guna Streamyx.

Hari ini, talian Streamyx telah sukses dipasang dan ketika ini sudah mulai berfungsi. Sedikit gembira walaupun taliannya masih belum begitu stabil. Aku sudahpun ada beberapa perancangan untuk dilakukan dengan adanya talian Streamyx ini.

p/s: bagi sesiapa yang merasakan talian streamyx kamu begitu lambat, mungkin menggunakan proxy seperti dalam artikel "Fix Your Streamyx Problem Today using TMNET proxy" ini dapat membantu sedikit :)

1 comment:

Sila taipkan komen dengan penuh sopan. Budi bahasa budaya kita bukan? ...